Päivin kotisivulle
Artikkeleita
Risto Ahonen

Kotisivu
Perhe
Nettikolumni
Lehtikolumnit
Elämänhistoria
kirjani
Artikkeleita
Henkilökohtaista
Kuvia
Nettikirppis
30.12.2004
Arvoisa Presidentti Tarja Halonen
 
Istahdan tietokoneeni ääreen ja kirjoitan presidentille. Presidentillekö muka? Niin, presidentille, koska haluan kirjoittaa hänelle.
Lukisiko presidentti muka kirjeeni ja mitä hän siitä ajattelisi? En voi tietää. Oleellista on, että voin kiteyttää aivoissani kypsyneen ajattelun tuloksen ja lukea sen itse. Tämä on osoitettu kaikille päättäjille, valtuutetuille, edunvalvojille mutta ennen kaikkea ajatteleville ihmisille.


 "Valtakunnassa kaikki hyvin". Monessa mielessä me Suomalaiset voimme ristiä kätemme ja tuntea syvää kiitollisuutta. Kiitollisuuden leppoisaan tunteeseen ei pitäisi kuitenkaan nukahtaa. Kiitollisuuden tunnetta pitäisi seurata ajattelu. Kiitollisuus antaa tilaa ajatella asioita laajemmin. Jos lähellä, omassa perheessä, on kaikki hyvin, entä sen ulkopuolella? Mihin Suomilaiva on matkalla? Kuinka taitava on sen kapteeni ja kuinka osaava ja vastuuntuntoinen henkilöstö?

 Yhteiskuntamme tarjoaa jo perustoimeentulon työttömälle, mutta siitä eteenpäin konstit ovat vielä sekavia. Syrjäytyneitä nuoria ei osata systemaattisesti opastaa aktiiviseen elämään. Satunnaisen pätkätyön sekä työttömyys- ja sosiaalituen yhteensovittaminen ontuu pahasti. Nykyinen järjestelmä ei kannusta oikealla tavalla työttömiä hakeutumaan työhön. Viimeisimmät uudistukset paremminkin pudottavat pätkätyöläisen työn loputtua loukkuun, josta on lähes mahdoton selvitä taloudellisesti, koska työttömyyspäiväraha ja sosiaaliapu joutuvat katkolle. Päihteiden ja ihmiselle luontaisen laiskuuden haittavaikutus lisääntyy. Suuremmissa kaupungeissamme ovat sosiaali- ja työvoimatoimistojen ihmiset neuvottomia. Pienemmillä paikkakunnilla asioita hoidetaan inhimillisemmin ja ongelmien taustat tunnetaan sekä hallitaan hieman paremmin. Loppusaldona mielenterveys- ja päihdeklinikkojen asiakkaat lisääntyvät.

 Suomen sosiaalipolitiikassa on paljon korjattavaa. Tietoisuus epäkohdista on jo laaja, mutta niiden korjaamiseksi ei vieläkään ryhdytä tositoimiin. Tarvitsemme hallituksen asettaman arvovaltaisen toimikunnan pohtimaan sosiaalipalveluiden oikeudenmukaisempaa toteutusta, sekä palkkapolitiikan ja eläkejärjestelmämme tasa-arvoisempaa toteutusta. Esimerkkeinä epäkohdista mainittakoon lapsilisä- ja televisiolupajärjestelmä, joiden määräytymisessä ei huomioida ansiotulotasoa, kuten pitäisi. Vastaavasti vanhustenhuollon ja kotihoidon tukijärjestelmiä ylläpidetään säästöbudjeteilla. Eriarvoisuuden voisi kartoittaa eri sektoreilta ja asettaa pitkän aikavälin tavoitteeksi epäkohtien korjaamisen. Tietoisuus epäkohtien korjaamisaikeista valmentaisi kansalaisia ajattelemaan yhteisvastuullisemmin. Toistaiseksi eriarvoisuus vielä valitettavasti lisääntyy. Arvoristiriidat kaivertavat kansallisen itsetunnon juuria, koska tietoisuus niistä lisääntyy tietoyhteiskunnassa nopeasti.

  Yhteiskuntarakenteemme on muuttunut noin 50 vuodessa agraariyhteisöstä teolliseksi tietoyhteiskunnaksi. Maaseutumme autioituu edelleen. Maaseudun elinkeinorakenne muuttuu nopeasti. Peruselintarvikkeita tuottava yritystoiminta vähenee. Erilaisia viihdykkeitä ja matkailuun liittyviä palveluita keksitään lähes keinotekoisesti erilaisten yhteiskunnallisten tukien ja starttirahojen turvin. Vain osa maaseudun elinkeinorakenteesta pystyy vakiinnuttamaan asemansa. Peltoa on raivattu ennätysvauhdilla, mutta onko maanviljelyllä elinkeinona Suomessa turvattu tulevaisuus, vielä senkin jälkeen kun pellonraivausporkkanat on syöty?
 

 Maaseutukylät muuttuvat etäasumislähiöksi. Kun pieniä kuntia liitetään kaupunkeihin tai yhdistetään laajeneviksi maalaiskunniksi, niin samalla laiminlyödään, maaseutukylien sosiaalisen toiminnan tukeminen. Juuri tällä sektorilla tavoitellaan likinäköisesti säästöjä, jotka toteutuessaan johtavat kylien kuihtumiseen. Kyläkoulujen kato on ollut yhteisöllisesti ja kulttuurisesti suuri menetys nyt 2000 -luvun alussa. Kun kyläkoulu lakkautetaan, on lähes mahdotonta rakentaa kestävää ja kehittyvää kyläyhteisöä. Kuntakoon ja etäisyyksien kasvaessa olisi kyläkouluja paremminkin perustettava harkiten myös uusia. Hyvin yksinkertaisilla järjestelyillä saadaan koulujen oppilasmääriä riittävästi tasattua. Pienten koulujen merkitystä ei täysin tiedosteta kaupunkien koulutoimistoissa ja opetusministeriössä. Poliittisesti asia on ongelmallinen, koska selkeä kansannousu kyläkoulujen puolesta on havaittavissa ja opetustutkimuksen mielipiteet jakautuvat edelleen kahtia. Jyväskylän Yliopiston opettajakoulutuksen Professorin Eira Korpisen tutkimustulokset puolustavat kyläkouluja. Hänen mielipiteensä ovat saaneet laajasti kannatusta asiantuntijoiden ja kansalaisten keskuudessa eri puolilla Suomea.
 

 Kyläkouluista tulisikin kehittää kyläkeskuksia, joiden yhteyteen perustettaisiin lasten päivähoitopisteitä, esikouluja, sekä ruokailupalvelut. Kyläkoulujen läheisyyteen pitäisi kaavoittaa ja rakentaa rivitalo- ja pienkerrostaloasuntoja, vaihtoehdoksi ikääntyneiden kyläläisten ”pakkosiirrolle” taajamiin. Monet maaseudun asukkaista haluaisivat viettää myös vanhuusvuotensa kotikylällään ja vastaavasti jotkut muuttaisivat mieluusti taajamista maaseudulle rauhallisempaan ja luonnonläheisempään ympäristöön. Kokonaisuus tarjoaisi elinkeinomahdollisuuksia kyläkaupalle tai kioskille. Kiinteistö-, ruokailu, ja pitopalveluita syntyisi myös maaseudulle. Yhteiskunnallinen tasa-arvo taajamien ja maaseudun kesken toteutuisi ja maaseutukuntien asukaskato kääntyisi kasvuun.

  Miksi politiikka on muodostunut Suomessa kirosanaksi, vaikka se on juuri yhteisten asioiden hoitamista? Ehkä siksi, että poliittisilla puolueilla ei ole enää selkeitä toisistaan erottuvia periaatteita, joista kansalaiset voisivat valita sopivimman omaan arvomaailmaansa sopivaksi. Suomen nykyinen poliittisten puolueiden kirjo on perintöä agraarikaudelta. Nuoremmalle polvelle se edustaa menneisyyttä, johon heillä ei ole tietoisia siteitä. Rakenteen on aika uusiutua.
 

 Kirkko ja sen seurakunnat (evl.) eivät ole myöskään pystyneet muuttamaan asemaansa ja arvoperustaansa teolliseen yhteiskuntarakenteeseen sopivaksi. Kirkon tehtävä on kutistunut olla seremoniamestarina vain häissä, kaste- ja surujuhlissa. Kansalaisten henkisen hyvinvoinnin tukeminen nopeasti yhä globaalimmaksi muuttuvassa Suomessa on vaikea tehtävä. Kirkossa ei osata, eikä uskalleta julistaa "paljonko on riittävästi", kristitylle ihmiselle. Vähempiosaisten tukemiseen henkisesti on tarjolla vain kevyet eväät, vaikka ”jano” on laajasti havaittavissa. Ongelma ei ole ylipääsemätön, mutta edellyttää muutosta johon kirkolla ei hengellisenä yhteisönä ole vielä riittävästi valmiutta.

 Entäpä miten pysäyttää eurovirrat ulkomaille? Jo alle kouluikäisille lapsille tarjotaan "säästötileiksi" rahastosäästämistä. On tarjolla kotimaa- ja Eurooppa- rahastoja, sekä monenkirjavaa sijoitussäästämistä. Mikään rahastoista ei tue aidosti kotimaista yritystoimintaa. On oikeastaan käsittämätöntä, ettei asiaan ole puututtu Suomen Pankista tai ministeriön toimesta. Kansallisen itsetunnon ja yritystoiminnan kannalta on korkea aika perustaa aidosti kotimaisia rahastoja. Kansalaisten pitää saada edes mahdollisuus tallettaa säästöjään kotimaisen yritystoiminnan tueksi. Maatalous- ja pk-yritystoiminta työllistää ja vaurastuttaa veromaksuin lähiympäristöään sekä Suomen valtiota. Yhteisöllisesti kotimaiseksi tiedostettu liiketoiminta on kansallisen itsetunnon tukijalka. Emme koe suomalaisina enää edes globaalia metsäteollisuutta vastuulliseksi työn ja yhteisöllisen elämän tukijalaksi kotimaassa, "kännykkäbisneksestä" puhumattakaan. Kotimainen sijoitustoiminta on saatava todelliseksi vaihtoehdoksi globaalin bisneksen rinnalle.

  Siteerasin alussa, että "valtakunnassa kaikki hyvin". Yksityisen kansalaisen kokemus ja siitä kumpuava yleinen ilmapiiri kertoo totuuden jos on riittävästi herkkyyttä nähdä ja eritavoin havainnoida. Olen tutkinut suomalaisten arvoja usean vuoden ajan. Etenkään hämäläismielessä eivät arvot helposti muutu. Kestää sukupolvien ajan ennen kuin perusarvoissa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Mutta maailma ympärillämme on muuttunut ja muuttuu kiihtyvään tahtiin. Muutos aiheuttaa hämmennystä. Yhteiskunnan päättäjät ovat muutoksen suhteen lähes tavallisen kansalaisen tavoin varsin epävarmoja, tehdessään tulevaisuuteen liittyviä päätöksiä. Päätöksien teko perustuu jo liian paljon ainoastaan elinkeinoelämän vaateisiin. Yhteisöllisyys ja humanitäärinen ajattelu on ainakin tällä hetkellä hukassa. Emme osaa hahmottaa paljonko on riittävästi, vaan tahdomme vähintäänkin inasen lisää. Etenkin se merkittävä osa kansalaisista, joilla on jo kaikkea tarpeeksi, vaatii edelleen lisää. Valitettavasti ahneimmilla on myös eniten valtaa tässä yhteiskunnassa!

 Jatkuvan kasvun ja tehokkuuden tarpeesta, on tullut ikään kuin perustarve hyvinvointimme takaamiseksi. Olemme jopa uhranneet perusarvojemme mukaista henkistä pääomaa liiketoiminnan alttarille. Ihmisten pelko henkisen pääoman kuihtumisesta on havaittavissa monella tavalla. Emme kuitenkaan uskalla pistää kapuloita ahneuden ohjastamiin rattaisiin, vaan jätämme nopeasti vaikeutuvan tehtävän tuleville sukupolvien huoleksi. Onpa lyhytnäköistä ja tunneälytöntä toimintaa yhtä kaikki. Koska tietoisuus ahneuden ja eriarvoisuuden lisääntymisestä yhteiskunnassamme on suuri, se merkitsee yhteisöllisen itsetunnon murenemista ja yksilöiden pahoinvointia enenevässä määrin. Uutisointi Aasian katastrofialueelta kertoo karua kieltä suomalaisten itsekkyydestä yksilötasolla. Arvojärjestyksemme on kovin itsekäs, ”Ensin minä, sitten ehkä joku läheisemme”. Jyrkkä arvoraja, jota käytännön toiminnassa yksilötasolla noudatamme, kertoo meistä paljon. Olemme globaalisti ahneita, mutta emme ole kovin tunneälykkäitä kantaaksemme globaalisti varallisuutemme mukaista vastuuta. Tietysti on myös humanitääriseen ajatteluun kykeneviä suomalaisia.
 

 En onnekseni ole "valtio-oppinut", joten en peilaa teorioitani tieteellisesti. En sairasta myöskään muutosvastarintaa aiheuttavaa epäluulosyöpää. Uskon muutoksen toteutumiseen. Olen käytettävissä muutosta suunniteltaessa. Suomi tarvitsee yhteiskunnallisia kriitikoita, jotka katsovat "sisältä yksilötasolta ulospäin". Toivon saavani ajatuksiani kuuluville. En pahastu kritiikistä, joka kohdistuu mielipiteisiini, vaan toivon sitä. Herättelen keskustelua hieman provosoivastikin, jotta unesta todella herättäisiin. Yhdeksän henkisen perheen isänä tunnen vastuuni pitkälle tulevaisuuteen.

Lähetä palautetta
_____________________________________________________ 
Etelä-Suomen Sanomat 30.11.04

Onko diplomatia vaikenemista?
 
Itkin katsoessani kuvaa kaksivuotiaasta Irakilaislapsesta. Hän on menettänyt toisen jalkansa amerikkalaisten hyökkäyksessä Fallujaan. Uutisessa kerrotaan, että 1200 kapinallista on surmattu. Mikä ero on kapinallisella ja siviilillä? Kapinalliset ovat Irakilaisperheiden isiä, äitejä tai nuorukaisia. Ymmärrän päivä päivältä enemmän terroristeja. Kunnioitan myös heidän rohkeuttaan. Lehdessä kerrotaan kuinka amerikkalaiset palkkasotilaat sairastuvat henkisesti sodan seurauksena. Minne on kadonnut inhimillinen ajattelu? Minne on kadonnut humanitäärisen ajattelun voima? Minun sympatiani ovat kapinallisten ja terroristien puolella, sillä heillä on tallella tahto taistella arvojensa puolesta ahneutta ja sortoa vastaan.

Amerikkalaisen kulttuurin taustalla on aika jolloin tummaihoiset olivat valkoisten kansallisia orjia. Nyt sotilaallisesti tai aineellisesti alistettuja ovat monet kehitysmaat. Niillä on luonnonvaroja joita amerikkalaiset ja monikansalliset yhtiöt himoitsevat. On surullista ettei terrorismin lisääntymiseen johtavia perimmäisiä syitä haluta ymmärtää. Jokaisella itsenäisellä valtiolla on mahdollisuus välttyä terrorismin uhalta, lopettamalla amerikkalaisten nöyristely. Ymmärrän, että pelko on suurin este myös kritiikin ilmaisemiselle. Oletan, että se valtionpäämies, joka uskaltaisi rohkeasti avata suunsa, saisi välittömästi tukijoita eripuolilta maailmaa. Amerikkalaisten sotilasmahdillaan aiheuttama pelko tuntuu vaan pitävän suut supussa muilta paitsi terroristeilta.

Jos minun arvojeni vastaisesti toimittaisiin, jos lapseni haavoittuisivat, läheiseni kuolisivat ja kotini tuhottaisiin, toimisin luultavasti terroristien tavoin, ellen uskoisi millään muulla enää olevan vaikutusta. Usein terroristien tuskan taustalla on rohkaisijana usko ihmistä suurempaan voimaan, joka hyvittää tai jopa palkitsee terroriteon. Onko mitään uskonnollista aatetta, kautta ihmiskunnan historian, saatu sotilasvoimalla nujerrettua? Sotilaallinen tie johtaa tappamaan Hitlerin tavoin kaikki joita vähänkin epäillään. Saksan hirmujohtajan pahat teot ovat jäämässä varjoon, meillä on ajassamme valtias jonka toimet piirtyvät ihmisverellä historiaan.

Miksi diplomatia on vaikenemista? Pitääkö Suomessakin asettaa räjähteet vyötäisille saadakseen äänensä kuuluville? Ihmisen toivoisi edes tulevaisuudessa olevan oikeudenmukaisempi älyllinen olento. Sairas älykkyys koituu tuhoksi koko ihmiskunnalle, ellei sitä vastaan uskalleta esittää edes älykästä kritiikkiä.


Lähetä palautetta